八尺只烏

あくまでの意見論評  適当なメモを残すブログです

悪魔はジョージアへ

The Devil Went Down to Georgia

www.youtube.com

 

The Devil went down to Georgia.
He was lookin' for a soul to steal.
He was in a bind 'cause he was way behind.
He was willing to make a deal
When he came across this young man
sawin' on a fiddle and playin' it hot.
And the Devil jumped upon a hickory stump
and said "Boy, let me tell you what."

悪魔がジョージアからやってきた
魂を奪おうと誰か探していたのさ
ヤツは負け越してたので ひどく困ってた
フィドルを熱く弾いてる若者に出会ったときに
取引をしたがっていたんだ
悪魔はヒッコリーの切り株にぴょんと乗り
こう言ったんだ
"少年よ ちょっといいかな…"

"I guess you didn't know it,
but I'm a fiddle player, too.
And if you'd care to take a dare
I'll make a bet with you.
Now you play a pretty good fiddle,
boy, but give the Devil his due.
I'll bet a fiddle of gold against your soul
'cause I think I'm better than you."

"きみは知らないと思うけど
私もフィドル演奏家なのさ
もしきみが何かしたがってるなら
きみと賭けをしてもいいんだよ
見たところきみも
フィドルはなかなかの腕前だし
取り柄のないヤツでもいいところはあるはずさ
私は黄金のフィドルを賭けよう
引き換えにきみの魂ではいかがかな
私はきみより上手に弾けると思うのだがね"

The boy said,
"My name's Johnny,
and it might be a sin,
But I'll take your bet;
and you're gonna regret
'cause I'm the best there's ever been."

少年はこう言った
"俺の名はジョニー
悪魔との賭けなんて
バチ当たりかもしれないけど
俺は賭けにノッたよ
でもあんた後悔するよ
だって俺は最高のフィドルの弾き手だからな"

Johnny,
rosin up your bow and play your fiddle hard.
'Cause Hell's broke loose in Georgia
and the Devil deals it hard.
And if you win
you get this shiny fiddle made of gold,
But if you lose
the devil gets your soul.

ジョニーよ
ロジンをしっかり弓に塗って
おまえのフィドルをしっかり弾くんだ
なぜってジョージアに地獄が出現して
悪魔の賭けは厳しいんだぜ
おまえが勝てば
金色の輝くフィドルはおまえのものだけど
もし負けたら
おまえは悪魔に魂を奪われるぞ…

The Devil opened up his case
and he said,
"I'll start this show."
And fire flew from his fingertips
as he rosined up his bow.
And he pulled the bow across the strings
and it made an evil hiss.
And a band of demons joined in
and it sounded something like this.

悪魔がフィドルのケースを開いて
こう言った
"さあショウを始めようか"
奴が弓を磨こうとすると
指先からは炎が噴き出したんだ
ヤツは弓で弦を弾き始め
悪魔の音を鳴らしだしたんだ
悪魔たちのバンドも加わって
そのサウンドと言えばこんな感じさ

 

When the Devil finished, Johnny said,
"Well, you're pretty good ol' son,
But sit down in that chair right there
and let me show you how it's done."

悪魔の演奏が終わるとジョニーは言った
"そうだな おっさんも
 なかなかのものだったよ
でもすぐそこのイスに座っててくれよ
アンタに俺がどう弾くのか見せてやるからさ"


"Fire on the Mountain."
 Run, boys, run!
The Devil's in the house of the rising sun;
Chicken's in the bread pan picking out dough.
Granny, does your dog bite? No, child, no.

(ジョニーは5曲演奏した)
"Fire on the Mountain."
"Run, boys, run!"
"The Devil's in the house of the rising sun"
"Chicken's in the bread pan picking out dough"
"Granny, does your dog bite? "


The Devil bowed his head
because he knew that he'd been beat.
And he laid that golden fiddle
on the ground at Johnny's feet.
Johnny said,
"Devil, just come on back
if you ever wanna try again,
I done told you once?
you son of a bitch?
I'm the best that's ever been."

悪魔は頭を垂れてガックリ
なぜかといえば悪魔の敗北は明らかだった
そして黄金のフィドル
ジョニーの足元に置いたのだった
ジョニーはこう言った
"悪魔さんよ もし再度俺に挑戦したいなら
いつでも戻ってきなよ
一度アンタに忠告したよな
それでも賭けをするアンタは大馬鹿だね
俺はフィドルじゃ世界一だからな"

And he played:
"Fire on the Mountain." Run, boys, run!
The Devil's in the house of the rising sun;
The chicken's in the bread pan picking out dough.
Granny, will your dog bite? No, child, no.

ジョニーはもう一回!
"山は燃えている" 少年よ、走るのだ!
"朝日のあたる家にいる悪魔の歌"
"パン焼きフライパンのチキンが
パン粉を掘り出した!"
"おばあちゃん あんたの犬は噛みつくの?
 いいや坊や 噛みつかないわよ!"